Jeśli chodzi o kupno używanego samochodu, jest to zazwyczaj skomplikowany proces. Wielu kierowców poszukuje najlepszego kompromisu. Idealny samochód jest zarówno niedrogi, a do tego możliwe jak najnowszy. Ogólny stan auta najlepiej określa się poprzez jego przebieg, jednak często się o tym zapomina bądź pomija się to. Może to skutkować tym, że nabywcy ostatecznie wydają na samochód więcej, niż jest on rzeczywiście wart.
Każdy wyprodukowany pojazd posiada licznik przebiegu, który wskazuje ile mil lub kilometrów przejechał dany w całym okresie jego eksploatacji. Odczyt z licznika odzwierciedla zużycie każdego samochodu. Często jednak kierowcy przestawiają licznik, co w przypadku zakupu takiego auta ostatecznie prowadzi do nieprzewidywalnych kosztów dodatkowych. Samochód w ciągu zaledwie kilku sekund może zmienić swój przebieg nie do poznania. Na przykład, auto, w którym cofnięto licznik o 100 000 km po zakupie może być bardzo nieprzewidywalne i kosztowne w utrzymaniu. Na pewno będzie też je trudniej sprzedać w przyszłości.
carVertical, czyli firma, która sprawdza historię samochodów po numerze VIN, przeprowadziła badania, aby dowiedzieć się, w których samochodach najczęściej przestawia się licznik. Dane te zostały zebrane z własnej, obszernej bazy danych carVertical. Lista przedstawia procentowy udział samochodów z cofniętymi licznikami według modelu – w porównaniu ze wszystkimi analizowanymi modelami samochodów.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy (od października 2019 do października 2020) przeanalizowanych zostało ponad pół miliona raportów. carVertical zebrał dane z różnych rynków na całym świecie, w tym z takich krajów, jak: Polska, Rumunia, Węgry, Francja, Słowenia, Słowacja, Czechy, Łotwa, Bułgaria, Ukraina, Serbia, Niemcy, Chorwacja, Rosja i Stany Zjednoczone.
Oto lista najczęściej używanych modeli samochodów z cofniętym licznikiem. Nabywcy samochodów używanych zawsze powinni sprawdzić ich przebieg online przed przystąpieniem do transakcji.
Poniższe wyniki pokazują, że to w niemieckich pojazdach najczęściej przestawia się licznik. Inną ciekawą obserwacją jest segmentacja samochodów. Samochody z segmentu Premium są znacznie częściej poddawane temu zabiegowi niż samochody klasy ekonomicznej. W luksusowych samochodach BMW serii 7 i X5 też bardzo często przestawia się licznik. Oznacza to, że nabywcy luksusowych samochodów mogą mieć duże problemy finansowe, jeśli zakupiony przez nich samochód był przedmiotem oszustwa związanego z przebiegiem.
Jednym z kluczowych czynników decydujących o przebiegu samochodu jest jego wiek. W starszych autach zazwyczaj częściej przestawia się licznik. Badanie wykazało, że większość wycofywanych z eksploatacji samochodów klasy Premium jest starsza od samochodów klasy ekonomicznej.
Jak wynika z danych, starsze samochody klasy Premium są najbardziej narażone na oszustwa związane z przebiegiem. W najpopularniejszych autach BMW przestawia się licznik, gdy mają od 10 do 15 lat. W modelach Mercedes-Benz klasy E w latach 2002-2004 zwykle obserwuje się zdecydowanie mniejszy przebieg niż rzeczywisty.
Samochody klasy ekonomicznej, w których najczęściej przestawia się licznik, są z kolei nieco nowsze. Dane dla modeli Volkswagen Passat, Skoda Superb i Skoda Octavia pokazują, że przebieg tych aut najczęściej cofa się podczas ich pierwszej dekady na drogach.
Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są przeznaczone do pokonywania znacznie większych odległości, co prowadzi do zwiększenia współczynnika przestawiania przebiegu. Bardzo często obserwuje się pojazdy importowane z krajów, których przebieg wynosi ponad 300 000 km. Przy cofniętym liczniku kilometrów wartość tych samochodów może zostać nieco zwiększona.
Dane przedstawiajcie pojazdy z cofniętym licznikiem według rodzaju paliwa wskazują na specyficzny wybór samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej. Kierowcy w krajach zachodnich sprzedają pojazdy o dużym przebiegu i kosztownej obsłudze technicznej. Samochody te z fałszywymi odczytami licznika kilometrów zazwyczaj lądują w krajach położonych we wschodniej części Europy.
Niektóre samochody, takie jak Audi A6, Volkswagen Touareg i Mercedes-Benz klasy E, to wszystkie diesle. Istnieje tylko kilka procent aut z cofniętym licznikiem na benzynę. Ogromna przepaść między różnymi rodzajami paliwa oznacza, że istnieje mniejsze ryzyko podczas zakupu samochodu napędzanego benzyną.
Najczęstsze oszustwa związane z przebiegiem można zauważyć w Europie Środkowo-Wschodniej. Kraje na zachodzie Europy w zdecydowanie mniejszym stopniu zmagają się z tego typu oszustami.
Największe problemy z widoczną zmianą przebiegu na niższy widać na rynkach, na których importowane są używane samochody z Europy Zachodniej. Prawdopodobnie co dziesiąty samochód w Rumunii i na Łotwie ma obniżony przebieg.
Oszustwa związane z przebiegiem znacząco wpływają na rynek samochodowy. Powodują one zawyżanie cen setek tysięcy samochodów każdego roku. Oznacza to, że nabywców samochodów używanych podstępem zmusza do wydawania zbyt dużych kwot na zakup, które ostatecznie zazwyczaj kończą na szarym rynku.