Jak sprowadzić i zarejestrować samochód z Niemiec

Samochody dostępne w Niemczech bardzo często cechują się znacznie lepszą jakością niż te dostępne na terenie Polski. Niski przebieg, zadbane wnętrze – a to tylko niektóre z elementów, które często przewijają się w Niemieckich ofertach. Do tego dochodzi jeszcze większy wybór oraz możliwość znalezienia perełek motoryzacyjnych, których próżno byłoby szukać w ojczyźnie. Sama bliskość tuż za naszą zachodnią granicą sprawia, że jest to najchętniej wybierany kraj, skąd importujemy pojazdy.

Wiele osób myśli, że jest to skomplikowany proces, przez co decydują się oni na powierzenie tego zadania innym. Niestety, bardzo często okazuje się, że zamiast wymarzonego samochodu otrzymujemy tylko masę problemów, gdyż nieuczciwy sprzedawca postanowił wzbogacić się naszym kosztem. Aby mieć więc pewność, że otrzymamy to, czego oczekujemy, najlepiej byłoby wziąć sprawę we własne ręce i samodzielnie sprowadzić pojazd. Pozostaje więc pytanie, jak się do tego zabrać?

Gdzie szukać ofert

Oczywiście najpierw musisz znaleźć samochód, który chcesz kupić. Na terenie Polski bez problemu mógłbyś odwiedzić pobliskie komisy samochodowe i zobaczyć, co mają w ofercie. Ze względu jednak na odległość, w tym przypadku pozostaje nam jedynie Internet. Jednym z najpopularniejszych serwisów z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Niemczech jest mobile.de. Znajdziesz tam oferty zarówno sprzedawców prywatnych, jak komisów samochodowych. Ponadto, nawet brak znajomości języka nie powinien być tu przeszkodą, gdyż Google automatycznie przetłumaczy dla Ciebie stronę i będziesz mógł z niej korzystać równie wygodnie, jakby była rodzimą witryną.

Jak sprowadzić i zarejestrować samochód z Niemiec

Przygotowania

Zdajemy sobie sprawę z tego, że na znalezienie białego kruka będziesz musiał poświęcić trochę czasu. Faktem jest jednak, że zwrot za poświęcony czas będzie podwójny. Nie tylko zaoszczędzisz bowiem sporą sumę pieniędzy, ale także będziesz jeździć samochodem, którego będą zazdrościć Ci inni.

Pomimo tego, że samochody z Niemiec mają to do siebie, że są zazwyczaj w lepszym stanie nie oznacza, że powinieneś brać pierwszy, który wpadnie Ci w oko. Upewnij się więc, że sprzedawca udostępnił wystarczającą ilość zdjęć, które ukazują wszystkie możliwe aspekty pojazdu.

Dodatkowo, uczciwy właściciel nie powinien mieć nic przeciwko udostępnieniu samochodu do jazdy testowej lub sprawdzenia go w serwisie. W przypadku braku takiej możliwości możesz podejrzewać już, że ma on coś do ukrycia. Dobrym posunięciem będzie też zapytanie się o historię pojazdu. Jeśli nie wiesz, jak sprawdzić VIN, na Internecie dostępnych jest wiele stron, zarówno darmowych, jak i płatnych, które Ci w tym pomogą.

Opłacalność

Cena pojazdów w tak dobrym stanie za naszą zachodnią granicą może wydawać się okazją, której nie sposób byłoby ominąć. Warto pamiętać jednak, że nie jest to cena ostateczna. Pomimo tego, że oba kraje znajdują się w Unii Europejskiej, wciąż obowiązują nas pewne opłaty, które trzeba ponieść, jeśli chcesz sprowadzić samochód z Niemiec. Ile wynosi zatem akcyza?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – to zależy. W przypadku pojazdów z silnikiem o pojemności mniejszej niż 2000 cm3 wynosi ona 3,1% wartości rynkowej samochodu. W przypadku większej pojemności będziemy zmuszeni zapłacić więcej, a dokładnie 18,6%. Warto dodać, że nie zaleca się obniżania wartości pojazdu. Celnicy wezmą bowiem pod uwagę jego średnią rynkową wartość i gdy okaże się, że zadeklarowana przez Ciebie wartość jest niższa niż 2/3 tej kwoty, powołany zostanie biegły, za którego usługi będziesz musiał zapłacić w przypadku próby oszustwa.

Kupno

Jeśli już wybrałeś samochód, który jest Twoim zdaniem warty drogi i czasu, aby zobaczyć go na miejscu, czas wybrać się w drogę. Tutaj sprawa nie różni się zbytnio od kupowania samochodu w Polsce. Jeśli znasz się na rzeczy, możesz samodzielnie ocenić stan pojazdu. W przeciwnym razie, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z usług profesjonalisty. Możesz umówić się z serwisem na miejscu lub zabrać ze sobą kogoś, kto za opłatą stwierdzi, czy samochód jest ostatecznie wart Twoich pieniędzy.

Również i w przypadku umowy trzeba upewnić się, czy zawiera ona wszystko, o czym rozmawialiśmy przed zakupem. Przyda się to w przypadku ewentualnych sporów, gdy okaże się, że sprzedawca nie był z nami do końca szczery. Znowu, nie różni się to zbytnio od zakupu w ojczyźnie, gdyż również i w Polsce możemy natrafić na osobę, której bardziej zależy na naszych pieniądzach niż satysfakcji.

To nie koniec

Gdy samochód stanie się już Twoją własnością, nie możesz zwyczajnie odjechać nim do domu. W Niemczech czeka Cię jeszcze trochę formalności, które mogą na początku brzmieć, jak pewnego rodzaju przeszkoda, jednak, jak to mawiają, nie taki diabeł straszny, jak go malują. O co więc chodzi i co dokładnie musisz zrobić, aby wszystko odbyło się zgodnie z prawem?

Pierwszą rzeczą jest wyrejestrowanie pojazdu. Musisz się w tym celu udać do niemieckiego urzędu komunikacji, o ile poprzedni właściciel już tego nie zrobił. Następnie, musisz uzyskać numery rejestracyjne i wyrobić tablice krótkoterminowe, które pozwolą Ci dojechać do kraju. Oprócz tego, potrzebować będziesz tymczasowego ubezpieczenia OC oraz dowodu rejestracyjnego.

Na szczęście, niemiecka biurokracja działa znacznie sprawniej niż ta rodzima. Opisane kroki załatwisz w jeden dzień, a nawet w przeciągu kilku godzin. Wtedy samochód będzie już gotowy na wjazd na drogi, a następnie przekroczenie granicy.

To jeszcze nie wszystko – znowu

Kupowanie pojazdu za granicą ma to do siebie, że formalności jest dwa razu więcej. Dzieje się tak dlatego, że wszystko musisz zrobić w obu państwach. Po załatwieniu wszystkiego w Niemczech przychodzi czas na Polskę, gdzie również czeka na Ciebie trochę pracy.

Po pierwsze, samochód trzeba najpierw zarejestrować. Rejestracja auta z Niemiec wcale nie jest taka trudna. Po pierwsze, musisz udać się do Urzędu Celnego, gdzie złożysz wniosek w celu opłaty akcyzy. Ukłonem w stronę obywateli jest fakt, że można to zrobić również przez Internet, co zdecydowanie przyspieszy cały proces. Masz na to 30 dni, a opłaty wynikające z tytułu akcyzy różnią się w zależności od pojazdu i opisaliśmy je szczegółowo powyżej.

Następnie, zalecamy przetłumaczenie kompletu dokumentów, które otrzymałeś oraz dopięcie wszystkich formalności w Polsce. Od tego momentu nie różnią się one w zasadzie niczym od tego, gdybyś kupował samochód na terenie kraju. Przegląd techniczny, wyrobienie tablic rejestracyjnych i karty pojazdu, a także zakup OC – tylko to dzieli Cię od pełnego cieszenia się nowym zakupem.

Kilka słów na koniec

Pomimo tego, że sprowadzanie aut z Niemiec brzmi skomplikowanie, wcale nie musi tak być. Proces ten jest dość prosty, jeśli przestrzega się odpowiednich zasad i można ostatecznie zaoszczędzić dość sporo pieniędzy, jeśli zdecydujemy się na zakup samochodu za naszą zachodnią granicą.

×

Specjalne Rabaty

20% Zniżki
1 Raport
49.99 39.99 zł
33% Zniżki
2 Raporty
99.98 74.99 zł